Werken van barmhartigheid

Jan Leenknegt (°Oudenaarde 1950) kreeg de opdracht om voor de overdekte luchtbrug tussen de nieuwe inkom en de reeds bestaande gebouwen van het ziekenhuis en de recentste bouwwerken een reeks glassculpturen te ontwerpen met als thema: DE ZEVEN WERKEN VAN BARMHARTIGHEID. Ze worden ondertiteld met de nieuwe benamingen:

Breek uw brood voor ...

Schenk een gevulde beker aan ...

Deel uw kleding met ...

Wees gastvrij voor ...

Draag zorg voor ...

Oordeel niet over ...

Behandel met respect de ...

Biografie

Wie is Jan Leenknegt? Jan is de zoon van wijlen glazenier Michiel Leenknegt. Jan groeide als het ware op in het kunstatelier van zijn vader, gelegen in Kwaremont. Amper vijf jaar, interpreteert Jan op stukken glas de glasramen die hij zijn vader ziet maken. Hij is dus duidelijk door dé microbe gebeten! Nu hij zelf leraar geworden is in Ronse en in Oudenaarde, leert hij op zijn beurt aan jonge leerlingen hoe ze een glasraampje kunnen... schilderen!

Jan Leenknegt studeerde aan de Antwerpse en Mechelse academie. Hij onderneemt studiereizen in o.a. Indië en Griekenland waarna hij zich eerst vestigt in Antwerpen om spoedig weer af te zakken naar de hem zozeer vertrouwde Vlaams Ardennen. In zijn atelier gelegen aan de Savooistraat te Ronse verwezenlijkt hij in opdracht monumentale glasramen en glassculpturen. In dit laatste kan hij zich ook ongebonden uitdrukken, alle vrijheid zoekend en vinden voor lyrische fantasieën. Van etser over kunstschilder en glazenier evolueert hij gestaag naar glassculpturen, geen tot aan alle kanten gevuld glasraam, maar silhouetten van glasensembles, gevat in zwarte meestal gebogen metalen lijnen. De dwangmatigheid is opgeheven en de architectonische toepassing is onbeperkt. Hij laat de kunstliefhebber vrij jongleren binnen welke ruimte dan ook, binnenskamers of in de wijde natuur, met wat hij van Jan heeft aangekocht. De glassculptuur vanwege de kunstenaar is voor de bezitter ervan een... glasobject geworden waarop welke emotie dan ook kan worden geprojecteerd. Glas-in-metaal als evenwichtsoefening tussen technische vaardigheid, beheersing van de glasmaterie en esthetisch verantwoorde vrije expressie. Glas 'grafisch' voorgesteld in eigen land en in de ons omringende landen.